TARBIJAÕIGUSTE PÄEV | Tee see test ja saad teada, kui tark tarbija sa oled!

Toimetas Annaliisa Köss, 3. detsember 2021
Täna 59 aastat tagasi ehk 1962. aastal pidas Ameerika Ühendriikide president J. F. Kennedy kõne, mis pani aluse tarbijaõiguste seadusandlusele. 15. märts on kuulutatud üleilmseks tarbijaõiguste päevaks. Eesti tarbijate põhiõigused on kirjas tarbijakaitseseaduses. 

Tarbijad pöörduvad Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametisse (TTJA) sageli väga sarnaste küsimustega olukordades, mil neil on kahtlus, kas neil on seadusega antud õigust millekski või mitte. Tänase tähtpäeva puhul on hea värskendada oma teadmisi, mistõttu toome alljärgnevas testis ära sagedasemad küsimused, millele tarbijad vastuseid soovivad.

1. Kas kauplejale on põhjust esitada kaebust, kui kingad hõõruvad?
2. Kas kaebuse esitamise aeg sõltub toote hinnast?
3. Kas kaupleja peab asendama tootmisveaga toote ainult uue samasuguse asjaga või võib anda ka kasutatud asja?
4. Kas tavakauplusest ostes kehtib õigus viia toode tagasi 14 päeva jooksul?
5. Kas ja millisel juhul peab müüja andma ostjale tšeki?
7. Milliseid elemente ei tohi sisaldada lastele suunatud reklaam?
8. Ostsid veebist kontserdipiletid, kuid järgmisel päeval selgub, et sellele kontserdile sa siiski minna ei saa. Ükski sõber ei ole samuti huvitatud. Kas müüja peab sinu pileti tagasi ostma?
9. Kas kaupa odavamalt müüvad kauplused (näiteks outlet-kauplused) tohivad ostjalt ära võtta kaebuse esitamise õiguse?
10. Kas ostjale kehtib õigus esitada kauplejale kaebus ka tootega kaasa antud tasuta toote kohta?
11. Sul läks esmakordselt mobiiltelefon katki ja selgus, et tegemist on tootmisveaga. Kaupleja tahab seda parandada, kuid sina tahad saada kauplejalt uut telefoni. Kas sul on selleks õigus?
12. Said sünnipäevaks hõbeketi, mis läks juba teist korda katki. Kuna samasuguse keti hind on nüüd kaupluses 25 eurot kallim, küsib kaupleja sult keti asendamise eest 25 eurot juurde. Kas kauplejal on õigus raha juurde küsida?
13. Kas ostjal on õigus pöörduda pretensiooniga kaupleja poole, kui ostja on tõmmanud oma arvutisse piraattarkvara, mis hävitab seal olnud olulised pildid/dokumendid?
14. Kas kauplejal on puudusega toote korral õigus pakkuda kliendile raha tagasiandmise asemel kinkekaarti?
15. Kas tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve amet võib anda kauplejale korralduse hindade langetamiseks?
16. Kelle poole peab ostja pöörduma siis, kui tootja on tootele andnud eluaegse garantii, kuid see läheb nelja aasta pärast katki?
17. Ostad šokolaadi. Kodus avastad üllatusega, et see on nüüd õhem. Pakendil on kirjas, et seal on 75 grammi. Hind on sel aga sama, mis varasemalt 100 grammi kaalunud šokolaadil. Kas kaupleja oleks pidanud hinda langetama?
18. Kui toode läheb katki, kas siis peab ostja pöörduma kaebusega selle kindla poe poole, kust toode osteti, või võib pöörduda ka teise sama keti kauplusesse?
19. Millisele kaubale reeglina ei kehti kaheaastane pretensiooni esitamise õigus?
20. Kes peab kandma kulud, kui mobiiltelefon läheb tootmisvea tõttu katki ja sealt lähevad kaduma tasuliselt tellitud rakendused?
21. Kui pikk on asja mõistlik parandamise aeg?
22. Mis riikide e-kauplustest tellides saab TTJA juures tegutsev Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskus probleemide korral aidata?

Vastasid 0/22 õigesti

Edasi lugemiseks vajuta:
Oled juba lugeja?