RAHVAMEDITSIIN | Kattai kange – kadak, vend, lausa puhastavat verd
Esivanemate ilmavaade andis mõnelegi isevärki välistunnusele õige erilisi omadusi. Nii hakati kadaka käbisoomuste kokkukasvamisel tekkinud kolmeharulist kujutist ristiks või eriliseks maagiliseks märgiks pidama, otsekui oleks see tagasihoidlikku kasvu põõsas või puu taevataadi enda äramärkimist leidnud.
Ennemuiste vägilase mõõtu kadakas olla kasvult kängu jäetud karistuseks selle eest, et Jeesuse risti üks harusid just kadakast valmistati. Teisalt, kattai võttis oma viljadega toita hädas olnud neitsi Maarjat koos Jeesuslapsega, ja nii jäänudki talle eriline märk. Sedasorti kujutlusele küllap toetubki eriline usk kadaka kaitsvasse väesse, mistõttu omistatakse haigusi ja kõike kurja tõrjuvat võimekust isegi kadakasuitsule. Aga kui piksevihma ajal puu alla vihmavarju minna, tuleb puu peale ristimärk teha. Ainult kadaka puhul polevat selleks tarvidust, sest temal on „ristimärk“ endal olemas.
Siiski ei tasu säherdusi müüte ülearu uskuda. Oma silm on kuningas – ei ole kadaka marikäbidel mingisugust risti. See kolmeharuline moodustis meenutab kõige enam automargi Mercedes märki. Siin kohal korratagu ikka ja jälle koolipapalikult: rahvalik väljend „kadakamari“ kuulub teiste sarnaste bioloogianekdootide sekka nagu „humalakäbi“, „sood ja rabad“, „seened ja teised taimed“ või „linnud ja loomad“.