TÕEHETK: kuidas mu pangakonto ilma minu teadmata 625 euroga miinusesse põrutas?!

Aive Antsov, ajakiri Tiiu, 3. veebruar 2021

Kuni selle päevani, kui minuga juhtus see lugu, ei uskunud ma, et midagi sellist võib aset leida meil. Jah, Ameerikas Chicagos või kusagil pärapõrgus, kuid mitte koduses turvalises Eestis! Panen loo kirja sooviga, et toogu see kõigile ettevaatlikkust, tasakaalukust ja arukust rahaasjades!

Pangakaartidega olen arveldanud aastakümneid ja seni on kõik sujunud. Internetipoodidest ostlemine on küll viimaste aastate pärusmaa, ent julgus on kasvanud. Kuni ...

Olen üle poole aasta olnud Coop panga klient. Sularahaautomaadist kontojääki vaadates läheks maha väike taks pangale, aga netis näen seda tasuta. Sestap on tekkinud harjumus jälgida kontoseisu netipangast. Selline rahulik rutiin. 

Ka tol kolmapäeva, 25. novembri 2020 pärastlõunal viskan oma arveldusarvele harjumuspäraselt pilgu peale. Ja pilk sõna otseses mõttes tarretub! Jumal küll! Ehmatuse judinaid jooksevad üle selja.

Mu arveldusarve, mis veel eelmisel päeval oli natuke alla 50 euroga plussis, on ühtäkki 625 euroga miinuses!

Et rahal mitte miinusesse lasta joosta, olen teadlikult vältinud krediitkaarte. Ka Coop pangaga liitudes valisin deebetkaardi, mis ei saa ju teoreetiliselt miinusesse minna. Kuid ta on! 

Mitte kellelegi ma kaarti polnud laenanud. Mitte kellelegi andmeid edastanud. 

Avastan, et keegi on teinud mu kaardiga oste astri.ee netipoe keskkonnast. Terve trobikonna!

Ma pole neid asju ostnud isegi unes mitte! Ainsa ja viimase, pisut üle 10eurose ostu astri.ee-s tegin 9. novembril. Eks nii käisidki mu pangakaardi andmed sellest netipoest läbi.

Olin just maalitundi minemas, aga nüüd potsatan lootusetus meeleolus diivanile. Olukord on kui filmis. Silme eest jooksevad läbi uudised, mis kirjeldavad pangakaardi andmete varastamisega seotud kuritegusid. 

Kaubad ostetud ja juba laiali ka saadetud

Pisut toibunud, helistan astri.ee klienditeenindusse. Esimese hooga tunnistab sealne teenindaja, et jah, minu nimel pole oste tehtud. Palub mul pangakonto väljavõtte astri.ee üldmeilile saata. 

Saadan. Mille peale teenindaja helistab tagasi, teatades, et ostud on siiski toimunud. Minu kaardilt tehtud. Tühistada pole neid võimalik, sest kaubad on juba teele saadetud. 

Mina küsisin, et kellele?

Erinevatele tellijatele, vastab ta, aga nende nimesid ta mulle ei avalda.

Annab nõu politseisse pöörduda.

Helistan Coop panka. Teenindaja soovitab mul oma pangakaardi blokeerida, annab veel kiirelt muidki asjalikke juhendeid. Palub saata pangasisese kirjaga väljavõtte mu kaarditehingutest astri.ee keskkonnas. 

Saadan. Kuna pangasisesele kirjale laekub automaatvastus „Tegeleme kahe päeva jooksul,“ helistan tagasi. 

Asjalik teenindaja kinnitab, et pank hakkab juhtumiga tegelema ja lubab selle kohe operatiivosakonda edasi suunata. Ühtlasi selgitab ta mulle, kuidas teatud juhtudel saab deebetkaart siiski miinustesse põrutada.

Coop pank tegutsebki operatiivselt. Saan teada, et tegu oli maksesüsteemi rikkega. Otsene põhjus ei peitu Coopi, vaid ühe teise panga maksesüsteemis, mis on kaardid omavahel sassi ajanud.

Esmakordne juhtum nii minul kui ka pangal

Järgmised kuusteist tundi kulgevad pingeliselt. Põikan korduvalt oma netipanga kontole. Kergendatult ohkan alles uuel hommikul. Raha on mu kontol tagasi.

Varsti helistab Coop panga esindaja, vabandab ja annab teada, et selline juhtum on neil esmakordne. Jah, esmakordne ka minu elus!

Aumehena pakub pank mulle uue deebetkaardi tasuta. Sain ka pangast nõuande blokeerida internetiostud selleks ajaks, mil mul neid teha vaja pole. Nii ei saa pangakaardiga enam ootamatuid netilugusid toimuda.

Tore, et leidus operatiivseid pangatöötajaid, kes olukorra lahendasid. 

Oma uut pangakaarti hoian ma nagu silmatera ja sellega netipoest oste tehes olen palju ettevaatlikum. 

Teet Kerem, Coop panga igapäevapanganduse juht: vigu võib ette tulla ka kõige paremini hooldatud tehnilistes süsteemides

Teet Kerem (Urmas Kamdron)

Meil on ääretult kahju, et tehnilise vea tõttu broneeriti meie kliendi kontolt raha. Tegemist on väga harva esineva eksitusega. 

Meie maksete mugavuse ja turvalisuse tagavad mitmed osapooled oma erinevate tehniliste lahendustega. Ühe internetiostu tegemisega võivad ühel või teisel viisil olla seotud kuus osapoolt: kaupmees, kliendipank, makseoperaator, kaardisüsteem oma infrastruktuuriga, autentimise süsteem ja kaupmehe pank. Igaühel on oma roll, et makse saaks edukalt teostatud. Kogu seda ahelat reguleerivad nii ranged kontrollid kui ka mitmed regulatsioonid. 

Kuigi kõik osapooled annavad endast alati parima, et jääda kliendile märkamatuks partneriks ja pakkuda talle mugavat ning turvalist teenust, juhtub selles kompleksses süsteemis mõnikord paratamatult ka vigu.

Antud juhtumis ei ole kliendil süüd. Tegu on kahetsusväärse ja harva esineva veaga, mis juhtus seetõttu, et pangale saadeti ekslikku infot. Tuleb mõista, et ka kõige paremini hooldatud tehnilistes süsteemides võib ette tulla vigu ja seda hoolimata sellest, et kaardimakse süsteemide töö on kõrgendatud tähelepanu all. Sellise vea esinemise tõenäosus on viidud miinimumini. 

Kui klient on avastanud makseteenust kasutades vea, siis tuleks sellest esimesel võimalusel oma pangale teada anda. Pank on alati kliendi parim saadik, kes saab suhelda kõigi makseteenuses osalenud osapooltega ja leida olukorrale kiiresti lahenduse.

Palume vabandust ebamugavuste pärast. Teeme kõik endast oleneva, et pakkuda Eesti inimestele mugavat, kiiret ja probleemideta pangateenust.

Artikli täismahus lugemiseks vajuta:
%
Proovi Digilehte
1€/kuu
Oled juba lugeja?