VALU ON HOIATUS! Liigestele on kasulikud need tegevused ja ravimtaimed

Kaire Jokinen, 3. jaanuar 2021

Terved liigesed on liikumise ja igapäevase heaolu võti. Kuigi elu jooksul saadud vigastused, kehas olevad põletikud, ülekoormus ja lihasatroofia mängivad oma osa, on võimalik ka üht-teist ära teha, et säilitada valuvaba liikumine pikkadeks aastateks.

Iga valu on hoiatus, ütleb tervisekeskuse Harmoonikum juhataja Ene Lill. „Pidagem meeles, et valu ei tohi alla suruda, vaid tuleb põhjus välja uurida.“

Igapäevaselt kaitseb liigeseid aga liigesevedelike ringlemine, mis neid nii-öelda õlitab. „Minu meelest toodab keha kõige enam liigesevedelikku iga päev rohkelt liikudes, mitte pool tundi raskeid jõuharjutusi tehes,“ sõnab terviseedendaja. „Pean silmas koormuseta liikumist – ujumist, kepikõndi või lihtsalt käimist, aga ka ilma raskusteta võimlemist. Alaseljavalude korral olen aga alati soovitanud heita pikali ja tõsta jalad kõrgemale, sest nii väheneb selgroodiskide koormus kõige paremini.“ 

Vale rüht võib liiga teha

Tervisespordialad aitavad liigeste toonuses hoidmisele hästi kaasa, kuid igas vanuses on oluline ka hea rüht. „Vähemalt alates keskeast tuleks oma kõnnak ja kodused lemmikharjutused eriti kriitilise pilguga üle vaadata,“ juhendab Lill. „Peaks jälgima, et kõrvad, õlavööde, puusad ja põlved on seistes ühel joonel. Sirget rühti tuleb hoida ka väljas liikudes ja võimeldes. Rasket poekotti ei tohi kanda vaid paremas käes, vaid raskus tuleb jaotada kehapoolte vahel võrdselt. Istuge alati sirge seljaga.“ 

Lill lisab, et kui igapäevatoimetusi või tervisesporti tehes on rüht vale, siis võib endale hoopis liiga teha: „Puusa- ja põlveliigeste kulumine võib siis hoopis suurendada. Sirge rüht aitab vältida ka ülekoormust ja vigastusi.“

Seevastu paanilist kehamassiindeksi jälgimist Lill tähtsaks ei pea. „170sentimeetrise naise indeks võib olla kuni 29 seni, kuni põlvedega on kõik korras,“ leiab ta. „Kui aga põlved on juba probleemsed, aitab üleliigsetest kilodest vabanemine ikkagi valu leevendada. Isegi viis liigset kilo mõjuvad tervisejooksu tehes põlveliigestele 15–30kilogrammise raskusjõuna.“

Hea tervise huvides tasub kinni pidada jaapanlaste iidsest tarkusest: lõpetage söömine enne, kui kõht täiesti täis on saanud.

(Istockphoto)

Suhkrut lisagem kahvliga

Vältima peaks valmistoite, kunstlikke lisaaineid, alkoholi. „Mulle meeldib rahvatarkus: soola lisa näpuotsaga, suhkrut kahvliga,“ nendib toitumisnõustaja. 

Üks liigeseprobleemide põhjustaja on põletik, mida on samuti võimalik toitumisega alandada. „Põletikuvastane toitumine sisaldab palju värsket ja rohelist köögivilja. Osteoartriidi eest kaitsevad liigeseid sibul ja küüslauk, mis sisaldavad bioaktiivseid aineid,“ teab Lill. “Osteoartroosi korral pean aga parimaks kulunud liigeste toetajaks nõgest. Nõgeses leidub kõike! Need, kes on hädas liiga paksu verega, ei tohiks nõgest siiski iga päev tarvitada. Sama toimega ravimtaimi on palju, vahetage oma taimeteed ja katsetage eri droogidega! Näiteks põldosjas ja meriadrus on rohkesti just liigestele hästi omastatavat räni.“

Meie eestimaiseid taimi soovitabki terviseedendaja igasugu eksootiliste imede asemel. „Imelise toimega taimed on ka meil täiesti olemas – need on teraviljad ja kaer on neist üks paremaid!“

Kui Lillel endal liigesed jäigemaks muutusid ja sama protsessi osana ka silmad hakkasid kuivama, hakkas ta hommikuti linaseemne-banaanismuutit jooma. „Eks ma veidi võimlesin ka. Nii lihtne see oligi, vaevused kadusid juba paari nädalaga!“

Liigeseid aitab määrida ka vesi. „Ent ameeriklaste kombel ennast sodiks juua pole vaja – see kahjustab neerusid,“ hoiatab Lill.

Täiskasvanu päevane veevajadus kõikidest allikatest kokku on ligikaudu 1 milliliiter 1 kilokalori toiduenergia kohta. „Seega 2000 kilokalorit tarbiv inimene peab saama 2 liitrit vedelikku, kuid seda mitte ainult veena, vaid koos suppide, köögi- ja puuviljade ning muuga.“

Puhast vett vajatakse tavaliselt toidule lisaks kaks-kolm klaasi päevas. Lill soovitab selleks lihtsat puhast allikavett.

Ravimtaimed appi liigesevalusid leevendama!

Katrin Luke, Karepa ravimtaimeaia perenaine

Varemerohust keedetud salv leevendab liigesehaigusi, radikuliiti, traumasid ja lihasepinget. Õhtul, kui puudega köetavas ahjus on tuli kustunud ja temperatuur 80–90 kraadini langenud, pange ööseks hauduma varemerohujuuretükid koos viinamarjaseemneõli või searasvaga. Hommikul kurnake ja valage purki. 

Katrin Luke, Karepa ravimtaimeaia perenaine (Ilmar Saabas / Ekspress Meedia)

Varemerohu-õlileotis on hea toimega nii liigesevalude kui ka traumade puhul. Tükeldage juured ja valage üle viinamarjaseemneõliga. Laske seista üks päev toas, seejärel pange külmkappi. Nädala pärast pange portsudena sügavkülma, muidu kipuvad toores taim ja kuumutamata õli käärima.

Eelistan salve ja õlisid, sest need on nahale kasulikumad, aga varemerohutükid võib ka viinaga üle valada – nii säilivad paremini taime bioaktiivsed toimeained.

Soopihl aitab reumaatiliste põletike ja närvivalude korral, aga leevendab ka reuma ja radikuliidiga seotud vaevusi. Luuvalusalvi valmistamiseks hautage soopihlajuuri searasvas või õlis koos männipungade ja -okastega.

Kel pole võimalust ise luuvalumääret keeta, võib otsida apteegist Karepa ravimtaimeaia soopihlaga liigesesalvi. Soovitan seda peale määrida reuma, närvivalu, õlavaevuste või ragiseva kaela korral, samuti paistes valulikele sõrmedele kaks-kolm korda päevas kuni kolm nädalat nädalat järjest. Juurde jooge soopihla ja angervaksa teesid. 

Loodusrahvad on joonud soopihla igapäevase teena. Krooniliste liigesehaiguste korral peaks tegema aastas kolm-neli kuuri soopihla või muu mõjusa taimega ja vahepeale lihtsamaid taimeteesegusid kuldvitsast, kibuvitsast, angervaksast, kummelist, kase- või mustasõstralehtedest. 

Põldosi koos tooreste munade jahvatatud koortega aitab liigeste kulumise korral. Et organism kaltsiumi hästi omandaks, võtke koos C-vitamiinirikka mahlaga 1 tl päevas. 

Kibuvitsamarjatee või -siirup on head vanemas eas, et liigesed oleksid elastsed ja painduvad. Kuivatatud kibuvitsamarju võib jahvatada smuutidesse. 

Artikli täismahus lugemiseks vajuta:
%
Proovi Digilehte
1€/kuu
Oled juba lugeja?